Friday, November 16, 2012

Holiday In Beijing : Day 6 + 1

Finally final day.... Hari tuk menghabiskan segala sisa duit yang ada.. Hahahhahahaaa... Syok tau berjalan kat tempat sejuk ni sebab berjalan la macam mana jauh pun sikit pun tak de rasa penat... Kaki pun tak de rasa lenguh... Tapi yang peliknya kalau kat mesia cuaca panas jalan dari pavi ke sg wang pun rasa nak marah... Hahahhaa, gediks je kan :-p

Hari terkahir kami di sana program bermula lewat after check out... Dalam pukul 11.30 am tour guide & driver dah menanti di lobi untuk check out kan kami... Kami pulak memang owest on time hik hik hik... Barang semua dah loading dalam bag abis ketat penuh semua beg dan beg pun dah beranak pinak... Hahahahaha :-p So pas check out kami di hantar ke last shopping mall untuk memborong lagi barang-barang untuk buah tangan keluarga terchenta... Bukan tuk family je diri sendiri pun sama lah kan opssss :-p Untuk shopping kali ni nak semeriah kami shopping masa hari ke 3 tu... Sebab banyak barang yang dah dibeli before that so just tinggal shopping light light menghabiskan duit jek.. Sebab kalo duit china di bawak balik ke mesia harga rendah sangat nak jual balik.. Kalau USD boleh gak simpan-simpan tunggu harga naik kan.. :-)

Final day kat sana siang tak sesejuk hari-hari sebelumnya... So time lunch siap bukak baju sejuk kecuali budak 2 orang tu masing-masing dah tak sihat masih rasa kesejukan.. hik hik hik... Dan masa kat shopping mall yang dinamakan Pearl Market tu pas habis shopping kami lepak kat stabak... Ya Ampun macam 1st time jumpa stabak kami ni sebab dah nak balik baru boleh surf intenet... Adoi doiiiii :-p Stabak sini intenet boleh log in gitu je kan depa punya siap ada password so memang kene minum dapat resit baru dapat password... Punye lah kemut kan... FB pun memang kene block so just instag je la melepas rindu... hihihi... No wonder la majoriti rakyat depa tak guna henpon canggih-canggih just pakai henpon biasa jek...

Pas dah habis shopping dalam pukul 4.30pm kami di bawa ke Wong Fu Jin street untuk pergi night market & melawat shopping mall besar kat situ... Kat night market tu ada jual makanan halal dan haram jadah!! Hahahahahaa... Haram jadah sebab lipan. ular, segala jenis ulat, kala jengking dan tapak sulaiman semua depa pakat panggang dan makan je... Puiiiii!!! Geli geleman beauty nengok tapi tetap hamik gambor gak buat kenangan... Hahahahahaaa... Beauty ada upload kat instag sampai kawan beauty jerit-jerit tak bagi beauty upload lagi sebab geli nak nengok... Keh keh keh :-p Makanan halal ada kambing panggang... Dia buat ala-ala satay boleh tahan sedap cuma yang testical kambing tu beauty tak dapat bayang rasa dia acaner... Hik hik hik :-p Senang je nak tau makanan tu halal... Memang ada tanda tulisan jawi color hijau... Dekat night market tu ada 2 gerai je makanan halal... Yang lain haram!! Kah kah kah :-p

Pict hubby dekat gerai halal nak beli kamben panggang... Pict bawah tu sotong kurita udang dan lain-lain pun di kedai yang sama...

Pict kecik atas sekali adalah testical kamben, sebelah nye tapak sulaiman... Pastu hubby muka happy dapat makan kamben... Bawahnye benda haram jadah yang beauty bagi tau before this... Keh keh keh... Pict kecik 2 ekor bawah tu air ape tah depa juai berasap-asap dan orang jual pau... Pau tu memang nampak menarikkk sangat tapi malangnya tak de sign halal so lupakan je lah hasrat nak beli... huk huk huk ;-)

Pastu jalan depan sikit ke one of big shopping mall yang ada kat Beijing... Butil Apple Phone dia mai ai besau gila sampai 3 tingkat tak silap beauty... Pastu baju GAP murah!! Tapi tak beli pun sebab beg dah tak boleh nak loading barang... Penuh gila hahahhaaa... Plus semua baju GAP yang dijual baju untuk musim sejuk.. Pe jadah nye nak pakai kat mesia buat orang kata buang tebiat lak... Kah kah kah :-p

Berposing beraksi bergaya... Mentang-mentang tak de sape kenal kat sana... :-p

Pemandangan building yang cantik di Wong Fu Jin... =)

Pas da jalans jalans kat Wong Fun Jin kami dibawa menikmati last dinner di kedai makan muslim... Auntie owner kedai tu ramah sangat siap offer nak amik pict kami... Dan dia pandai cakap melayu even pelat sangat... Hik hik hik... Kat kedai dia ada 1 wall penuh ngan duit rm1 yang orang mesia bagi yang penah datang tempat dia.. :-)

Sebelum ke airport kami sepatutnya dibawa ke Hard Rock Cafe Beijing... Mula-mula tour guide kata HRC Beijing dah tutup dan untuk bagi kami percaya cakap dia kami di bawa jugak lalu di hadapan HRC sana... Punah harapan nak collect baju HRC beijing... Sepatutnya each country yang beauty lawat wajib bawak balik baju tu... Sedihhhhhhh.... :-( Katanya HRC tu ditutup sebab jualan tak memberansangkan... Maklumlah banyak sangat copy cat barang kat sana kan.... Nak kata renovate pun tak sebab memang kelam sunyi habis... Uhhh keciwa... tak pe nanti wajib beli kat Hong Kong punya whopssssss... mudah-mudahan ada rezeki ke sana pulak... huhuhuhuu :-p

Dan akhirnya perjalanan kami diteruskan tanpa baju idaman... Tour guide terus bawa kami ke airport untuk penerbangan tengah malam kami yang dah pun di delaykan awal-awal.. Sepatutnya pukul 1.30am gitu jadi dekat pukul 3am.. Dah la kami sampai kul 9am kat mesia... Sian kat hubby yang kene terus pergi kerja sebaik sampai ke rumah... Sebab cuti dia dah habis....

2 troli penuh beg oke nak balik mesia... padehal pegi sana 1 troli dah cukup... hahahaa :-p

dan aktiviti menunggu kaunter check in bukak di penuhi ngan kesengalan 2 beradik ni... Hak hak hak :-D

Kaunter Check In Airport Beijing lembap slow nak mampus... Supposed 2 hours before boarding flight dah setle semua check in dan kaunter closed... Ni tak lagi sejam nak boarding flight baru terhegeh-hegeh nak bukak kaunter... orang dah penuh beratur... Staff bangang tak tau cakap english dan buat keje terhegeh-hegeh menekan sebiijik-sebijik keyboard... Manager pun slow masalah nye... Tak layak langsung duk situ... Bagus orang malaysia yang memang wajib tahu berbahasa inggeris bila berhadapan dengan international people... Tu sebab lah airport kita antara yang terbaik didunia... Memang tuk check in nak balik tu semua orang merungut dan bengang... Tak pernah-pernah kami check in 3 jam beratur... Dah check in nye slow masing-masing berlari ke imegresen buat check up pulak pun slow jugak macam-macam hal... haihhh dugaan... sebab penat menunggu check in punya pasal orang kat dalam flight tidur berdengkur satu flight dengar... coiiiii :-p Yang best nye kami berempat dalam flight duk menanti makanan dijual sebab dah kebuluq nak rasa megi, nasi lemak bagai mesia punya... hahahhaah :-p

Tiket je cantik... yang lain hampeh... Finally dapat bergerak masuk kapal...

Bila flight dah masuk kawasan Malaysia tinggal nak landing semua penumpang dah bangun dari tidur... Dan penumbang bangsa cha ya nun alif yang pure dari negeri depa tu duk kurang ajar takat nak bagi pelempang jek... Tengok pramugari mesia mata tak berkedip macam nak terjojol keluar... Pastu suka-suka hati nak amik gambar orang tu tengah pakai seat belt duduk flight nak landing sampai pramugari tu bangun nak rampas fon si bangsat tu... Huiiii... 1st time kami naik flight rasa bengang cam tu... Sian kat pramugari tu bila dapat penumpang yang bodoh lagi tak faham bahasa... Haihhhh....

Oke dah habis bebel... Elok seronok bercuti tapi pengalaman nak balik pulak cam hampeh kan.. Tu namanya pengalaman... hik hik hik.... Oke sayangs semua, tamatlah sudah holiday beauty kali ni... InsyaAllah ada rezeki melimpah keluarga kami, kami akan bercuti mengerat silaturrahim lagi... Doakan kami murah rezeki ye...;-) Overall pergi china seronok!! Excepted people yang tak tahu berbahasa lain selain china.. Hak hak hak :-p

Oke guyzzzz... Tata titi tutuuuuu ;-)